tiistai 19. toukokuuta 2015

Moottoriin perehtyminen (purkaminen) (Volvo T4)

Moittirin purkaminen aloitettiin ottamalla pako- ja imusarjat pois. Sen jälkeen lisälaitteet (ilmastoinnin kompressori, laturi, kiristysrulla ,mahdollinen hihjan ohjuri, ohjaustehostimen pumppu ja kampiakselin hihnapyörä) sen jälkeen voi purkaa jakopää, eli poistetaan jakohihna, kiristin, mahdolliset muovisuojat, nokka akselin/akseleiden hihnapyörät.
Sitten voidaan irroittaa venttiilikopan kansi ja nokka-akselit. Sitten kannenpultit auki ja kansi irti (jätimme venttiilit kanteen). Sitten voidaan kääntää kone ylösalaisin ja irroittaa öljypohja.
Sitten voidaan irroittaa kiertokanget kampiakselista ja tönätä männät ja kiertokanget alhaaltapäin ulos. Sitten voi irroittaa vielä öljypohjan ja lohkon välisen kappaleen... pakko myöntää että en osaa nimetä osaa :S...
Kasaaminen käykin sitten loogisesti vastakkaisessa järjestyksessä.. kannattaa muistaa kasatessa tutkia sylinteriseinämät, laakerit, vaihtaa/tarkistaa tiivisteitä ja tarkistaa/vaihtaa männänrenkaat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti