sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Nokka-akselin hammashihnan vaihto (Jakopään hihnan vaihto)

Nokka-akselin hammashihnan vaihdossa pitää ensiksi purkaa jakopään muovisuojat. Sitten pitää irroittaa apulaitehihna jotta jakopään puoleinen kampiakselin apulaitethihnapyörä saadaan pois tieltä. Sitten nokka-akselin hihnapyörään laitetaan koneeseen sopiva tappi tai muu pitämään akselia paikallaan vaihdon ajan. Sama homma kampiakselin kanssa, kiinnike tulee joko jakopään puolelle tai kytkinasetelman puolelle.

Kun hihnapyörät on saatu "jumitettua", voidaan hihnan kiristäjää löysätä ja hihna voidaan poistaa.
Hihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan usein vesipumppu ja kiristin (ja mahdollinen ohjuri).
Tämän jälkeen uusi hihna voidaan asettaa paikoilleen, joissain hihnoissa on merkityt kohdat esim. 2 vierekkäistä viivaa jotka pitää kohdistaa nokka-akseleiden hihnapyörien viivojen kanssa. Hihna kiristetään kiristimellä. Hihna ei saa olla liian löysä eikä liian tiukka, jos hihna on liian löysä, se voi hyppiä ja jos hihna on liian tiukalla se rasittaa hihnaa liikaa ja sen käyttöikä lyhenee. Sitten jakopään muovisuojat takaisin paikoilleen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti